onsdag 6 april 2011

Will the real Cthulhu please stand up?


HP Lovecrafts Cthulhu Mythos, ett namn som bör inspirera skräck och förundran. Idag har dock namnet Cthulhu kommit att förknippas med mycket annat, varav mycket dessvärre är att betrakta som ren skit. Cthulhu-mjukdjur, Munchkin och nu senaste magplasket - komedifilm. Vad fan hände egentligen?

80-talet var på många sätt Cthulhu mythosets storhetstid. Det började storartat med klassiska rollspelet Call of Cthulhu, och fortsatte minst lika bra. Det kom två kraftigt Lovecraft-influerade filmer, Alien och Reanimator, både lysande i sin egen bemärkelse. Morbid Angel spelade in den monumentala Altars of Madness och Metallica släppte The Thing That Should Not Be och Call of Ktulu.

90-talet tog över stafettpinnen med den äran. Dan O'Bannon (händelsevis mannen som skrev Alien) gjorde regidebut med sorligt förbisedda The Resurrected.
Idag har vi egentligen mer fantastisk Cthulhu-kultur än någonsin. Vi har brädspelet Arkham Horror, datorspelet Dark Corners of the Earth och rollspelet Trail of Cthulhu, bara för att nämna några. Samtidigt är det något som inte stämmer. Det hela började egentligen med webserien Unspeakable Vault, som faktiskt var riktigt rolig. Tyvärr slutade det inte där. Ytterligare en webserie, Hello Cthulhu, dök upp och i dess kölvatten kramdjur, leksaker och det förhatliga Munchkin Cthulhu.

Nu får det fan i mig vara nog. Sluta förstöra världens bästa mytologi med inavlad nördhumor. Det är inte roligt längre.
Jag är medveten om hyckleriet som blir uppenbart för den som läst det i Fenix publicerade Fadaises, men ni ska veta att jag ångrar mig. Snälla Cthulhu, kan du inte bara vakna och göra slut på alltihop? Det är inte roligt längre.

2 kommentarer:

  1. Webserien "The Unseen Vault" har jag nog missat, om det nu inte är "Unspeakable Vault (of Doom)" du menar? Den är dock inte så bra, tycker jag själv...

    För övrigt håller jag helt med dig. Saker och ting skall tåla att skämtas om, men när man inte gör annat än skämtar om dem - vilket här nästan är fallet - blir de lätt en aning anlupna. Lovecrafts verk förtjänar faktiskt bättre. Filmen "The last Lovecraft" var dessutom ett lågvattenmärke i dålig nördhumor. Det enda bra med den filmen var att den tog slut.

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis är det Unspeakable Vault jag menar. Var så pass irriterad när jag skrev inlägget att det förmodligen blev fel av bara farten. ;)
    Jag gillade Unspeakable Vault när den kom, men troligen var en stor del av det att det faktiskt inte fanns något mythoshumor att tala om på den tiden....

    SvaraRadera