Under morgonens toalettbesök läste jag en Rex Rudi-stripp i sorgligt hädangångna Nemi. En skivbolagsdirektör konstaterar att musikbranschen måste anpassa sig till tiden med fildelning och nedladdning. Rutan därpå fimpar han sin cigarr och skjuter skallen av sig.
Oavsett vad upphovsmannens avsikt må ha varit så fick strippen mig att inse att det finns vissa tankar jag måste få ur mig, innan jag likt Thunder från Big Trouble in Little China blåser upp till en stor ballong av ursinne och exploderar i en kaskad av kött och benflisor.
Ja, du gissade rätt - bloggens första inlägg handlar bland annat om nedladdning och orsaken till min ilska kan enkelt sammanfattas i denna princip:
Varför betala för något när man kan få det gratis?
Om du resonerar så och varken är totalt osympatisk eller saknar grundläggande uppfattning om rätt fel, bör du ta dig en rejäl funderare över vad ditt tankesätt innebär i praktiken. Du och dina likasinnade bidrar nämligen till att allvarligt skada de branscher vars skapelser ni påstår er älska.
Idag är olovlig nedladdning brett accepterat och ses som något lika självklart som att fattiga studenter struntar i att betala tv-licensen. "Jag har alla deras skivor" betyder numera att man tankat hem en diskografi från Piratebay och senast häromveckan berättade en ung rollspelare för mig stolt att hon hade allt till Vampire the Masquerades revised-utgåva... på PDF.
För många unga är Rickard Falkvinge någon slags modern Robin Hood och att piraterna är rebeller som kämpar mot det ondskefulla Imperiet. Är det vad ni ser er som, frihetskämpar?
Vakna upp för fan. Tror ni på allvar att branscherna uteslutande består av jättar som EMI och Sony? Speciellt i smalare branscher som hårdrock och rollspel består marknaden framförallt av småaktörer. Ja, företag som Nuclear Blast och Wizards of the Coast dominerar marknaden, men den fantastiska mångfald som finns har ni småaktörerna att tacka för.
Jag har själv den stora glädjen att skapa och ge ut både musik och rollspel.
Jag och mina kollegor på Mindless Gaming drivs inte av något större vinstintresse. Det är passionen för spelen som är vår drivkraft. Som inbitna nördar vill vi dela med oss av våra visioner till andra inbitna nördar. "By gamers for gamers" som Interplay (RIP) hade uttryckt det.
När jag nämnde våra priser för en affärsman på betydligt högre nivå tittade han frågande på mig och utbrast "Varför tar ni inte ut mer? Era priser kan ju omöjligt ge någon vinst.". Jag svarade att det inte går, och sorgligt nog är det sant - folk är inte villiga att betala mer.
På vårt lager i ena delägarens lägenhet (vi var tvungna att säga upp kontoret) ligger hundratals exemplar av ett spel som vi verkligen trodde på. Ett spel som blivit framröstat av Sveriges rollspelare till årets spel och som är omåttligt populärt på konvent. Ett spel som redan innan det gavs ut hade en bred fanbase. Ett spel som inte säljer trots att det nu säljs för hälften av ursprungspriset.
Samtidigt som man gnäller över att Sveriges rollspelsbransch ligger i koma så underminerar man branschen genom att inte köpa böcker. Hur fan ska man kunna få ut nya produkter om man inte ens får in tillräckligt med pengar för att kunna finansiera tryckkostnaden? Vad tycker ni att vi ska göra - hälsa på hos filmkritikern och utvikningsbruden och hoppas på att vinna storkovan på lyckohjulet?
Om föreställningen att en typisk skivbolagsdirektör är en fet medelålders man med flådig kostym och guldskivor på väggen (som i ovan nämnda seriestripp) är långt bort ifrån verkligheten, så är det eoner (bazinga) bort ifrån verkligheten vad rollspelsbranschen beträffar.
Vet detta; att publicera rollspel i Sverige är kostsamt snarare än lönsamt. De flesta konstruktörer drar sig för att åka på konvent eftersom man inte ens säljer tillräckligt bra för att bekosta resan.
I mitt band säljer vi våra skivor för en symbolisk summa som inte ligger många kronor över självkostnadspris. Samtidigt bekostar vi saker som studiotid och artwork själva.
Ändå hör det till vanligheterna att folk inte är intresserade av att köpa en skiva, trots att de uttryckligen sagt att de gillar musiken. Någon kan komma fram till mig och säga "Jag hörde din skiva hemma hos xxx. Det lät jävligt bra!", men när man frågar om de vill köpa ett ex får man ett "Nej, det är lugnt." tillbaka.
Det är inte konstigt att många skapare tappar lusten. Det är nämligen enormt förödande att inte få något tillbaka när man ser att det trots allt finns ett stort intresse.
Ska man verkligen själv behöva betala för att underhålla andra? Tala om efterblivet...
elof här. Jag har faktiskt inte lyssnat på din skiva men jag tycker det är självklart att köpa sånt som mindre aktörer har producerat. Tyvärr sysslar jag inte med rollspel annars hade jag nog köpt ett ex av det också :) (kanske jag borde göra bara för att prova? :))
SvaraRaderaNu är det kanske lite off-topic men hur ser du (på sikt) på funkioner som Spotify och Voddler? Idag finns ju konkurrans även av Youtube som är både lagligt och gratis. Jag kan tänka mig att på sikt så kommer detta att konkurrera ut nedladdning då det är sååå mycket smidigare än att ladda ner något. Numera är det oftast enkelheten som får styra.
Nåväl, ser fram emot fortsatta blogginlägg! Keep fighting, en dag kommer folk tillbaka till orginal!
Tjenixen här kommer en kommentar från Talad,
SvaraRaderahåller med i det du säger och man kan ju se det som att alla som sitter och tankar hem musik, filmer etc skjuter sig i foten när de inte ställer upp och bidrar till den industri det tycker så mycket om. Utan intäkterna kommer det inte att produceras nya filmer i samma utsträckning. De populära bandet man tycker om att lyssna på kommer inte ha möjligheten att producera fram någon ny skiva. Ja visst är det så att gratis är gott men man får ha lite eftertanke i det man gör och tänka längre än vad näsan räcker.
Det som elof tar upp om spotify och voddler m.m. är bra grejer som börjar komma in i marknaden. Det är fortfarande gratis för användaren (finns ju lösningar som kostar också) men dessa tjänster finansieras av reklamintäkter och andra PR grejer där en procentsats går till musikerna och skådespelarna etc. Visst i dagsläget är det en väldigt liten summa men med takt att detta börjar etablera sig allt mer kommer det att bli mer skulle jag tro.
Jag ska iofs inte sitta på några höga hästar här häller då jag tankat ner rätt friskt i mina dar men det har blivit allt mindre och hyllan med musikskivor och dvd filmer har utökats allt mer av köpta produktioner istället.
Intressant ämne som du har berört och det är bara framtiden som kan utvisa hur det kommer att bli.
Men kan det inte till stor del även handla om SMIDIGHET?
SvaraRaderaMenar, hur enkelt är det att köpa en film på nätet? Går det ens i Sverige? Eller avsnitt av en tv-serie för den delen.
Att köpa musik på nätet ala iTunes kräver väl ett VISA/Mastercard som kräver att man är över 18. De som är under 18, hur ska de kunna köpa musik på ett SMIDIGT sätt?
Jag köper så mycket jag kan, men långt ifrån allt GÅR att köpa. Personligen vill jag inte ha någon skiva, jag vill ha MP3:or och jag vill ha dem NU. Jag vill inte beställa en CD från en ebutik, vänta på leverans, hämta ut, slänga in i datorn, konvertera till MP3. Det är så långt från smidigt som det går.
Jag har många vänner som börjat använda movie-on-demand för att det äntligen faktiskt fungerar.
Dock får man vänta månader på att det ska kommt ut där, men det är ett steg i rätt riktning.
Det tog lång tid innan skivbolagen insåg att dom var tvungna att sälja MP3:or för att övht få någon intäkt.
Problemet med rollspel är kanske att de som spelar inte har vidare mycket pengar och hellre lägger pengarna på något annat?
Alltså, ni kanske skulle tjäna mer på att lägga upp det som PDF och låta folk ladda hem och skriva ut själva. Och sedan fråga om donationer?
Då skulle ni slippa tryckkostnaden (om ni inte ska sälja på konvent) och ändå nå ut till rollspelare.
Det kanske finns ANDRA sätt att tjäna pengar?
Kanske ge ut spelet gratis som PDF och sedan sälja add-ons? Eller andra special-delar?
Jag förstår varför du resonerar som du gör, men i fallet rollspel tror jag att det fungerar annorlunda.
SvaraRaderaFöretaget Riotminds (en av de största aktörerna som bland annat sitter på Drakar & Demoner-licensen) har nyligen kommit med tillkännagivandet att de blir helt digitala. Istället för tryckta böcker får man nu prenumerera på pdf-filer för en månadsavgift.
Samtliga rollspelare jag känner har reagerat väldigt negativt på den här nyheten. Den främsta anledningen till detta är att rollspelare är samlare. De vill fina böcker att ställa hemma i bokhyllan och ta fram och bläddra i.
Dessutom gör man genom att digitalisera sin verksamhet ett ganska fult antagande: nämligen att folk vill ha med en dator på sina spelmöten. Visst finns det spelledare som använder sig av laptop, men tro mig, det finns minst lika många som föredrar levande ljus och stämningsmusik. Pen and paper heter det, trots allt.
@Daniel - TV-serier och musik blir det ju enklare att köpa hela tiden. Man får helt enkelt bara vänta lite på att utvecklingen skall hinna ikapp. Det jag undrar över är varför folk inte vill vänta några dagar på musiken. Är det då musik de ens borde lägga pengar på? Eller för att dra ett av mina favoritcitat: "Varför har folk så bråttom, är det döden de längtar efter?"
SvaraRaderaVill man se på film så kan man gå med i lovefilm. Billigt, pålitligt och med ett stort utbud.
Rollspel dock. Ursäkta mig, Daniel, men jag kan satsa min gamla hatt på att du har fel. För det första så känner jag till få andra hobbier där folk lägger ned så mycket pengar på att samla saker. Rollspelare älskar samlarobjekt, för det ökar deras nördstatus betydligt. =)
Dessutom är det ganska få rollspelare som faktiskt sitter med dator vid sina spelmöten... och skrivare... ja... för det... har ju... alla? (Inte direkt).
Men visst finns det alltid fler sätt att tjäna pengar på, jag tror dock inte att the way to go är att sluta med att sälja riktiga böcker.
test
SvaraRadera