fredag 24 mars 2017

Fredagsmonstrositet

Det har varit mycket att göra den senaste månaden och tyvärr har Fatality blivit lidande. Ett ynka inlägg har jag presterat, och då har dessutom avsnitt två av Fatality podcast blivit fördröjt av vissa tekniska klavertramp. Imorgon bitti sticker jag iväg till Stockholm för att se Mayhem framföra De Mysteriis, men innan dess vill jag bjuda på ett litet guldkorn från 1999 så att det händer något. Fredagsmys är överreklamerat - spana istället in Monstrositys musikvideo till "Destroying Divinity"!




För den som inte är bekant med Monstrosity kan nämnas att de är typisk Floridadöds i stil med exempelvis Deicide eller Malevolent Creation. Det är absolut kompetenta musiker vi har att göra med här, men jag håller dem inte som ett av de mer prominenta banden från Fort Lauderdale eller Tampa.


Det måste jag däremot ge dem, videon är i sanning en monstrositet. Den inleds med den gräsliga CGI-kyrkan från skivomslaget, fast man har tagit bort djävulsfiguren (alt. någon slags mörkeralv med hovar?) och hans änglaoffer på golvet. Det är precis sådär fult som datorgrafik bara kunde vara vid slutet av 90-talet och ger mig ytterst osköna vibbar av Hexen till Nintendo 64.


Sångaren Jason Avery verkar lida av någon form av genreförvirring då han valt en väldigt intressant utrustning med nitarmband och wakizashi. Kanske såg han Sighs tidiga bandbilder från Deathlike Silence-tiden och blev inspirerad eller kände han bara att det var dags att föra death metal till en ny nivå? Vi kommer troligen aldrig att få veta svaret..




Ett 90-talsfenomen inom såväl B-film som metalvideos var ett frikostigt användande av fula filter. I  "Destroying Divinity" bjuds vi på närbilder av Avery med ett festligt knarkfilter över. Jag törs inte sia kring vilken den önskade effekten var här, men helhetsintrycket gör mig hursomhelst åksjuk vilket ändå måste sägas är ganska evil.




På tal om evil sportar trummisen Lee Harrison en Cousin Itt-look som nästan tangerar Anders Schultz i Unleasheds video till "Before the Creation of Time".




Som om det inte räckte med det bjuds vi på inte mindre än två topless-solon! Med vattenfallet i bakgrunden frågar jag mig nästan om grabbarna inte ville vara lika tantsnusksexiga och manliga som Lorenzo Lamas i Renegade (på egen risk).




Hur eller hur är "Destroying Divinity" en ganska schysst låt, om än något slätstruken. Videon är definitivt av tvivelaktig karaktär, men den hittas snarare jämsides Benedictions "Down on Whores" på katastrofskalan än jämte Atrocitys "Blut". Greve Drakrulla är fortfarande jumbo. Skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar