måndag 1 januari 2018

En förmodat bra start på det nya skivåret

2018 känns redan som ett bra skivår. Detta beror delvis på nya skivor med såväl Tribulation som Master's Hammer, men framför allt på grund av att Silenius och Protector äntligen har fått tummen ur. 5:e januari kommer "With Doom We Come", Summonings åttonde fullängdare.
Summoning har varit ett av mina favoritband sedan jag upptäckte dem 1999. Jag äger alla deras skivor utom en. Deras musik har ackompanjerat oräkneliga magickvällar, rollspelssessioner och bussresor. Jag har introducerat alla som haft vett nog att kunna uppskatta det.

För den oinvidga kan nämnas att Summoning är ett black metal-band från Österrike. Duon utgörs av Silenius (på sång, bas och keyboards) och Protector (på sång, gitarr, keyboards och trumprogrammering). De har ett väldigt säreget sound. Lite förenklat skulle man kunna beskriva det som atmosfärisk black metal. Sången och gitarrerna är dock de enda elementen som kan härledas direkt till black metal. Soundet kompletteras av episka keyboards och mäktiga programmerade trummor som snarare för tankarna till fantasy och Sagan om Ringen. Mycket riktigt är texterna också baserade på Tolkiens mytologi.

"With Doom We Come" är för mig årets hittills mest emotsedda skivsläpp. Förra skivan "Old Mornings Dawn" (2013) är bandets starkaste sedan höjdpunkten "Stronghold" (1999). "Old Mornings Dawn" innehåller två av bandets bästa låtar, titelspåret och "Flammifer", och fick mig att känna att bandet var på gång igen efter "Let Mortal Heroes Sing Your Fame", som var ett riktigt sömnpiller, och "Oathbound", som var bra utan att nå upp till bandets fulla potential.

Summoning är ett av få metalband som faktiskt lyckas med att framkalla en genuin fantasystämning. Det är svårare än man tror. Power metal, den subgenre som starkast förknippas med fantasy, misslyckas kollektivt. Istället för mäktiga berg och djupa skogar får man bilder av lockhåriga italiernare i sidenskjortor som svingar plastsvärd över huvudet medan datoranimerade meteorer faller i bakgrunden. Summoning frammanar dock bilder som för tankarna till Moria, Mörkmården och Lothlorien. Det är ingen liten bedrift.

5:e januari öppnas Mordors portar ännu en gång. Jag väntar med spänning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar