fredag 16 mars 2012

"Jag presenterar den galna versionen av Freddy Mercury."


Orden bara slank ur mig, men så insåg jag hur sant det var... Jag och min fru hade en av våra sedvanliga topp 5-diskussioner och ämnet var "topp 5 bästa sångare". Jag hade redan valt King Diamond, Bryan Ferry, David Gilmour och Nick Holmes. Hur skulle jag avrunda? Tja, ingen topplista är riktigt komplett utan ett galet geni så valet blev Mike Patton, känd från bland annat Faith No More och Mr Bungle.
Mike Patton är just som en mer galen version av Freddy Mercury. Samma otroliga räckvidd på rösten, samma karisma, men betydligt mer skruvad. Vissa skulle kanske säga "komplett jävla bindgalen".
Jag spelade upp några låtar från Mr Bungles fantastiska "California", kanske ett av de främsta bevisen på att storhet och vansinne nästan är samma sak. Den galna Freddy Mercury. Lyssna på "Goodbye Sober Day" eller "The Air-Conditioned Nightmare" från nämnda skiva och upplev sångvärldens sanna malkav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar