torsdag 8 december 2016

Varning för Djävulen

För cirka tio år sedan visade en polare mig videon till "Vomit upon the Cross" med Belphegor. Det är en festlig lågbudgethistoria med dansande djävlar, en onanerande nunna och frontfiguren Helmuth som skjuter på Jesus med pistol. Sedan dess har jag och bandet inte direkt korsat vägar förrän nu.
Idag har jag tillbringat förmiddagen med att lyssna på "Necrodaemon Terrorsathan" (haha!) och "Lucifer Incestus", och det slår mig att Belphegor är ett perfekt band för ogina tonåringar att chockera sina föräldrar med. Satanism, blod och äckligt sex - det har liksom allt.


Om man lyssnar på Belphegor och samtidigt studerar deras texter och skivomslag får man upp bilden av en corpsepaintad österrikare nersmetad med grisblod som springer runt och viftar frenetiskt med ett uppochnedvänt kors och en getskalle medan han på bästa tourettesmanér skriker "SATAN! KNULLA! MORD! KYRKBRAND! HAT!" och väntar på att förbipasserande tanter ska titta förfärat på varandra och säga "hu, så hemskt!".
Samtidigt kan jag inte låta bli att uppskatta det på något plan. Det är lite uppfriskande med någon som bara går in för att vara så chockerande som möjligt och nöjer sig med det. För rättvisans skull ska det även sägas att musiken är rätt bra.

***

Hursomhelst fick det hela mig att tänka på en klassisk händelse från mina egna tonår. Jag hade på mig en t-shirt med ett motiv föreställande just en onanerande nunna. Jag kommer än idag ihåg farsans min när han fick syn på den.


Farsan: "Vad fan har du på dig? Tänker du gå ut sådär?"
Jag: "Ja, vadå?"
Farsan: "Det begriper du väl att du inte kan? Tänk om jag hade haft på mig en tröja med en runkande munk! Vad hade du sagt om det?"
Jag: "Jag vet inte, farsan. Jag hade nog tyckt att det var ganska kul, men folk hade kanske tyckt att det såg lite konstigt ut."
Farsan: "Nej, fy fan!"

Det här var innan farsan gav upp. Ett par år senare insåg han att loppet var kört.

Samma t-shirt hänger för övrigt med än idag. Den bars av min hustru medan hon var höggravid och har även förärat mig kommentaren "najsche t-schöört" av en alkis jag mötte på mitt lokala Konsum.

***

"Necrodaemon Terrorsathan", kom ihåg det alla yngre läsare vars föräldrar ännu inte gett upp hoppet. Överst på önskelistan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar