lördag 8 december 2018

Mortal Kombat 11

Det finns en anledning till att bloggen heter just Fatality, och den anledningen är givetvis Mortal Kombat. Jag introducerades för Mortal Kombat via den "familjevänliga" Super Nintendo-versionen med grönt blod och jag har varit fast sedan dess.
På lägerresan i årskurs 6 smugglade jag och några klasskompisar med oss ett SNES med Mortal Kombat och en liten tv. Lägret var på ett typiskt pensionat med små stugor (ett sådant där Jason vanligen dyker upp och dödar alla), och just det här gänget delade stuga. Vi hittade på olika ursäkter för att inte delta i de gemensamma friluftsaktiviteterna och stannade i stugan och spelade Mortal Kombat. Vi hade en utkik placerad vid fönstret som kunde varna om en lägerledare var på väg, och sedan turades vi om vilka två som spelade. Alla hade varsin favoritkaraktär. Min var en viss åskgud med tuff rishatt och vit pyjamas.

Jag har aldrig slutat att älska Mortal Kombat. Jag har varenda spel som utgivits sedan Playstation 2 och framåt (och de flesta äldre via Xbox Live Arcade). Jag och Danne från Grave Defiler har byggt ett Mortal Kombat 1 arkadkab. Jag har sett Paul W.S. Andersons sköna filmatisering fler gånger än jag kan räkna (en film som var en av de saker jag och min hustru först upptäckte att vi hade gemensamt). Jag och min goda vän Vovin har sedan Mortal Kombat 9 haft MK-kvällar där vi värmer upp med någon skön b-film, dricker öl och sedan spelar Mortal Kombat mot diverse ryssar på Xbox Live. Ett av våra vanligaste samtalsämnen de senaste två åren har varit när de ska släppa Mortal Kombat 11.

Igår hände det.


Även om gangsta rap är ett något otippat musikval kunde jag inte vara mer peppad över den här trailern. Precis som indikerats i Mortal Kombat X har ovan nämnda åskgud blivit ond (tydligt antytt av röda blixtar) och är en trolig kandidat för slutboss i spelet. Det förekommer också två olika versioner av Scorpion, vilket är intressant med tanke på att Scorpion åter blev den mänskliga Hanzo Hasashi i story mode i Mortal Kombat X. Tydligen är det gamla muskelberget Shao Kahn också tillbaka för att skratta skitnödigt och slå folk med sin stora hammare.

Man kan egentligen spekulera hur mycket som helst kring vad spelet kommer att innehålla. Att det kommer vara bra är jag övertygad om. Ed Boon och hans NetherRealm Studios har inte producerat ett enda dåligt spel sedan starten 2010. Framför allt har de senaste två Mortal Kombat-spelen var fullkomligt lysande.
Vad önskar jag mig då? Ett story mode som fokuserar lite mindre på snoriga nya karaktärer, kanske. Det vore också trevligt om NetherRealm ville återuppliva Sindel, puman med det elaka håret. Oavsett var detta announcement den bästa julklapp jag kunde få. Nu återstår bara en lång väntan på fler nyheter! Världens bästa fightingspel är tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar