fredag 1 december 2023

1: Huntress - Zenith

I år kör Fatality en julkalender där jag varje dag fram till och med julafton kommer att posta en musikvideo och skriva några rader. Musikvideos är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, och jag kommer att bjuda på några av mina främsta favoriter. Först ut är "Zenith" med det amerikanska metalbandet Huntress.

Huntress bildades i Highland Park i Kalifornien 2009 när sångerskan Jill Janus mötte medlemmarna i undergroundbandet Professor. De spelade en lekfull, medryckande och ofta ganska hård heavy metal där den stora behållningen alltid var Janus själv. Jill Janus var en av metals absolut mest minnesvärda och färgstarka frontpersoner. 2018 valde hon emellertid att ta sitt eget liv och Huntress var därmed historia.

Zenith är en video som har allt - Janus som jättinna, sexiga dansande rymdnunnor, flygande tefat. Den är regisserad av Phil Mucci. Mucci har egentligen arbetat med betydligt större artister som exempelvis Metallica, men han sökte upp Huntress och bad att få arbeta med dem. Jag förstår varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar