måndag 11 december 2023

11: Avsmak - Jag är en konstnär

Jag hörde först talas om Avsmak 2004 via en vän som hade sett honom på Hultsfredsfestivalen. Hon snackade om en hip hop-artist klädd som August Strindberg som rappade på svenska och hade skräcktema. Jag var förstås tvungen att kolla upp det, och hennes beskrivning visade sig stämma väl. Någon vecka senare hade jag kommit över Avsmak & Sjukdomshärdens demo, "Ljud av förruttnelse".

Avsmak kom ifrån Uppsala och hade en säregen kreativ vision. Väldigt ytligt antar jag att man skulle kunna jämföra honom med vad som i USA brukar kallas horrorcore (dvs artister i stil med Twiztid, osv), men Avsmak var mer än så. För det första hade hans ålderdomligt poetiska och vridna texter mer att göra med Edgar Allan Poe och H.P. Lovecraft än hip hop. För det andra förstärkte kompbandet Sjukdomshärden det originella intrycket med instrument som kontrabas och fiol, vilket dessutom passade ovan nämnda Strindberg-image som hand i handske.

Videon till "Jag är en konstnär" lyckas överlag väl med att förmedla Avsmaks historiska skräcktema, särskilt med tanke på att den uppenbart är gjord med låg budget. Det jag eventuellt skulle kunna klaga på är alla piercingar som stör Jack the Ripper-illusionen en smula, men det är en petitess i sammanhanget. "Jag är en konstnär" fortsätter att hemsöka YouTube som Avsmaks gravsten, och jag är glad att den finns, Avsmak var underground även under sin mest aktiva period och är idag nästintill helt bortglömd. Via "Jag är en konstnär" lever hans minne kvar. Samt via demon i min skivsamling, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar