söndag 17 december 2023

17: Suicidal Tendencies - You Can't Bring Me Down

Jag vet att jag lovade att fokusera på lite mer obskyra videos i denna julkalender, men jag kan dock inte låta bli att skriva om en av mina personliga favoriter. Dagens video är "You Can't Bring Me Down" med Suicidal Tendencies.

Suicidal Tendencies är ett amerikanskt hardcore/thrash metal-band från Venice, Kalifornien. Deras stilbildande självbetitlade debutalbum släpptes under mitt födelseår, 1983. Albumet innehåller singeln "Institutionalized", vilken fick en ikonisk musikvideo som hade premiär på MTV 1984, som den första punkvideon att spelas i kanalen. Suicidal Tendencies samhällskritiska budskap, punkattityd och coola Vatos Locos-stil var en vinnande kombination, och de fick ett stort genomslag. Bland annat syns de spela "Institutionalized" i ett avsnitt av klassiska tv-serien "Miami Vice".

Nu var det dock "You Can't Bring Me Down" vi skulle prata om. Låten kommer från "Lights... Camera... Revolution", vilken släpptes 1990 och är Suicidal Tendencies femte skiva. Den är skriven  av gitarristen och originalmedlemmen Rocky George, som inleder med vad som enligt mig är ett av de mest klassiska gitarrsolona inom metal. Därefter bjuder Suicidal Tendencies på sin allra bästa låt, och en av de bästa thrash metal-låtarna i allmänhet.

Suicidal Tendencies har varit förbjudna att spela i Los Angeles, vilket tycks vara ämnet videon tacklar. Vi ser hur myndighetsagenter kidnappar, fängslar och förhör sångaren Mike Muir. Muir hamnar till slut i elektriska stolen, samtidigt som bandets fans gör uppror. Videon är oemotståndligt charmig och var en stor hit på MTVs "Headbangers Ball" på sin tid.

Om någon tycker sig känna igen basisten i videon så heter han Robert Trujillo och spelar idag med ett litet band vid namn Metallica.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar