söndag 3 december 2023

3: Acid Bath - Toubabo Koomi

Acid Bath var ett amerikanskt metalband från Houma i Louisiana. De hade ett väldigt unikt sound med influenser från allt mellan sludge och death metal till goth och grunge. Som kronan på verket fanns sångaren Dax Riggs, som satte alltifrån growls och hardcore-skrik till själfull skönsång på bästa Alice in Chains-manér. Dagens video är hämtad från Acid Baths debutalbum, kultklassikern "When the Kite String Pops".


Folk slänger sig med ord som "mästerverk" alldeles för lättvindigt. Dock är "When the Kite Strings Pops" just det. Jag får väldigt sällan den här åtråvärda "blown away"-känslan av musik längre, men när jag hörde detta album för första gången var det så håren reste sig på armarna och jag glömde bort vad jag höll på med. Det var mörkt, hårt, unikt och hade en nästan hypnotisk effekt på mig. Det är ingen slump att Acid Bath tog fjärdeplatsen för artister på min Spotify wrapped för 2023.

För den som gillar lite softare grejer kan jag även rekommendera Dax Riggs solomaterial.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar