tisdag 12 december 2023

12: Notre Dame - Bouffoon Bloody Bouffoon

Den svenska metallegenden Snowy Shaw har omnämnts flera gånger på denna blogg, men jag har aldrig berättat om hur jag först kom i kontakt med hans musik. Året var 1999 och på den här tiden hade Snowy ett band vid namn Notre Dame. Jag hittade deras debutalbum, "Vol 1: Le Theatre du Vampire" på Skivlagret i Sundsvall, och såg direkt på omslaget att det här var en skiva jag var tvungen att köpa. Det visade sig vara ett utmärkt val.

Notre Dame kan väl närmast beskrivas som någon slags skräckkabaret. De flesta låtar är metal, men stilarna skiftar hejvilt. Det kan gå från black metal till grooviga heavy metal-riff till barnkör ackompanjerad av piano. Den röda tråden är skräcktemat, humor, samt förstås Snowys sång. I Notre Dame använde han alltifrån sin karaktäristiska skönsång (som han senare blev känd för i band som inte intresserar mig särskilt mycket) till en kraxande black metal-röst.

Bandet hade även ett starkt visuellt koncept som närmast kan liknas vid Rob Zombies estetik, dvs något som för tankarna till gamla skräckserietidningar, stumfilm och dylikt. Detta hade dock Snowy blandat upp med influenser från den franska teatertraditionen Vaudeville, samt ett vampyrtema som hängde med åtminstone de första åren av Notre Dames existens. Dagens video är en låt från just "Le Theatre du Vampire", och den återspeglar såväl bandets koncept som visuella stil på ett föredömligt sätt.


Snowy som marionettdocka styrd av bandets sångerska Vampirella, i svartvitt och med stilgrepp från stumfilm - vad mer kan man begära?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar