lördag 16 december 2023

16: Tiamat - The Scarred People

Tiamat är ett svenskt rockband från Täby. Jag skriver "rockband" eftersom bandet har bytt sound för varje skiva. På debutskivan "Sumerian Cry" från 1990 spelade de death metal, på senaste skivan "The Scarred People" från 2012 var det Sisters of Mercy-influerad goth. Oavsett om soundet har skiftat hej vilt har dock bandet alltid haft en stark identitet. Detta beror på ett antal saker och är inte helt lätt att sätta fingret på.

För det första har Tiamat alltid skrivit album som är just album. Låtarna går in i varandra helt sömlöst, och gör det till en bisarr upplevelse att lyssna på en Tiamat-skiva på shuffle. Även på en och samma skiva kan bandet byta stil flera gånger, men de tappar på något sätt ändå aldrig tråden.
För det andra har Tiamat alltid skitit i alla trender och bara gjort vad de själva vill. När jag såg dem på den extrema metalfestivalen Stockholm Slaughter 2017 spelade de nästan enbart softa goth-låtar, och sångaren Johan Edlund gjorde handhjärtan åt en förbryllad publik.
För det tredje är nämnda Johan Edlund en av Sveriges mest intressanta frontmän. Han har en väldigt säregen sångröst och en speciell utstrålning om han är på humör. Tyvärr är han lite som ett lotteri. När jag såg Tiamat på Brutal Assault-festivalen i Tjeckien (även detta 2017) började jag direkt ana oråd då Edlund kom ut på scen med armarna utsträckta som Jesus i Rio de Janeiro. Tyvärr besannades mina farhågor då han tycktes vara hög som ett hus, glömde bort hur låtarna på ikoniska albumet "Wildhoney" går och tillbringade halva spelningen sittandes på scengolvet. Mellansnacket var bara osammanhängande svammel.

Men videon då? Jodå, det är den senaste bandet släppte - titelspåret från "The Scarred People".


För den som tycker att jag dissar Tiamat kan jag meddela att jag lyssnat på bandet sedan 1999 och ser mig själv som ett stort fan. "Clouds", "Wildhoney" och "Prey" är fantastiska skivor som jag återvänder till år efter år. Dock hade det ju varit trevligt med ny skiva snart, Täbygänget!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar