tisdag 5 december 2023

5: Jason Charles Miller - Uncountry

Jason Charles Miller var frontman i industrial metal-bandet Godhead, men tog 2009 på sig cowboyhatten och sadlade om till countryartist. 2011 släppte han sitt första soloalbum, "Uncountry", vilket var en crossover mellan country och sydstatsrock. Dagens låt är titelspåret från detta album.

"Uncountry" har en humoristisk video där det skojas friskt med de upplevda motsättningar som kan finnas mellan att vara alternativ och dessutom gilla country. Något jag själv lätt kan relatera till som en gammal punkare som blivit death metal-musiker, men som lyssnat flitigt på country de senaste åren.

I videon försöker Millers manager (spelad av Robert Picardo, bland annat känd från "Star Trek: Voyager") att countryfiera honom. Miller tvingas spöka ut sig som diverse country- och westernstereotyper, alltifrån Clintans karaktär i Sergio Leones gamla spaghettiwesternfilmer till Kenny Rogers från det ikoniska omslaget till "The Gambler".

Jag hörde talas om Jason Charles Miller via rollspelsshowen Critical Role, där han gästade ett avsnitt. Då det nämndes att han var musiker och hade gjort ledmotivet för showen bestämde jag mig för att kolla upp vad han gjort i övrigt. Det skulle visa sig att jag redan hade hört honom eftersom jag hade koll på ovan nämnda Godhead sen tidigare.

För fans av country eller sydstatsrock rekommenderar jag albumet "Uncountry" i sin helhet, i synnerhet låten "The River", som är en riktig höjdare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar