måndag 18 december 2023

18: The Darkness - Barbarian

The Darkness är ett rockband från Lowestoft i England. Som för så många andra var det första jag hörde med dem hitsingeln "I Believe in a Thing Called Love" 2003. Jag tyckte att det lät anskrämligt. Som ett tramsigt Queen om man tar bort i princip allting som gör Queen bra. Jag stämplade The Darkness som ett ointressant plojband och glömde bort dem. Spola därefter framåt i tiden sådär 15 år till när Danne från Grave Defiler visade mig musikvideon för "Barbarian".

Vad jag upplevde var en stabil heavy metal-låt med humoristisk animerad musikvideo och vikingatema. Riktigt underhållande på alla sätt och vis. Jag frågade mig om detta verkligen kunde vara samma band som gjort ovan nämnda bedrövliga singel, men sen kom Justin Hawkins karaktäristiska falsettsång in i refrängren och jag fick konstatera att så var fallet.

Ragnar Lodbrok är en mytisk gestalt av diskutabelt historiskt ursprung vars legend tacklas bland annat i tv-serien Vikings. I "Barbarians" plundras Englands östra kust av Ragnars son, Ivar Benlös. Detta är förstås ett koncept med stor heavy metal-potential, vilket The Darkness inte heller är sena att ta fasta på. Det är en festlig låt och video, även om "I Believe in a Thing Called Love" förblir lika värdelös som alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar